Webshops voldoen niet aan regelgeving

shopping-cart-152462_640Vandaag kwam in het nieuws dat webshops massaal de regelgeving aan hun laars lappen. Vanaf juni 2014 gelden nieuwe regels voor het consumentenrecht in geval van koop op afstand. Indien u aldus producten en/of diensten verkoopt via een webshop geldt deze nieuwe regelgeving. In het kort zal ik hieronder de regels aanstippen.

Gegevens die verplicht zijn
De volledige naam van uw onderneming, het vestigingsadres, e-mailadres en telefoonnummer maar ook het KvK en btw-nummer zijn verplicht om te vermelden op uw website.

Stappen bestelproces
Alle stappen in het bestelproces dienen helder te worden getoond zowel in het totaaloverzicht als tijdens de afzonderlijke stappen. Nummer deze stappen bijvoorbeeld.

Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden dienen te worden meegenomen in het bestelproces waarbij rekening dient te worden gehouden met het volgende:
algemene voorwaarden gelden alleen als ze vooraf worden aangeboden;
de voorwaarden moeten eenvoudig kunnen worden gelezen en opgeslagen (in bijvoorbeeld een pdf formaat);
bij voorkeur dient klant akkoord te gaan met de voorwaarden bijv. door checkbox;

Betalingsverplichting
Met ingang van de nieuwe wetgeving wordt het ook verplicht duidelijk kenbaar te maken dat door het plaatsen van een bestelling een betaalplicht ontstaat voor de consument. Dit kan door het opnemen van een aparte bestelknop met daarop “bestelling met betaalplicht”. Het lijkt overbodig maar toch wordt het in de wet expliciet omschreven.

Herroeping/bedenktermijn
De bedenktermijn voor de consument wordt verlengd tot 14 dagen (dat was 7 dagen). Het is aan te raden op de website heel duidelijk aan te geven op welke wijze kan worden herroepen. Hiervoor dient gebruik te worden gemaakt van een modelformulier. Dit herroepen dient bovendien kosteloos te kunnen (dus zonder administratiekosten).
Tot op heden geldt dat in geval van het verstrekken van diensten het herroepingsrecht niet van toepassing is wanneer je als aanbieder als bent gestart met de uitvoering van de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan toegang tot een online leslokaal waarbij de consument direct na betaling volledige toegang heeft. Deze uitzondering wordt vervangen door een strengere variant. Een consument kan alleen dan niet meer van een overeenkomst tot het leveren van diensten af als de overeenkomst volledig is nagekomen binnen de bedenktermijn. Dit is vrijwel nooit haalbaar.

Helderheid totaalprijs
Op de website dient de totaalprijs die de consument moet betalen duidelijk te zijn dus inclusief alle (verzend-)kosten en evt. toeslagen.

Geld terug
Vanaf juni dient u binnen 14 dagen geld terug te betalen op rekening van de consument in geval van herroeping/retournering door de consument.

Vragen?
Bent u webshop eigenaar en heeft u vragen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s