In tag naam van een ander opnemen

Woensdagavond 26 januari 2011 woonde ik voor de eerste keer een bijeenkomst bij van de Social Media Club Eindhoven #smc040. Ik was positief verrast ook al was de boodschap van de 2e presentatie niet uitgesproken positief te noemen.

Jan Willem Alphenaar gaf tijdens zijn presentatie het voorbeeld dat je met SEO/SEM door gebruik van de naam van een ander ervoor kunt zorgen dat jouw site hoger komt in google dan de site van die ander. Als voorbeeld had hij de naam van Edwin van Enck (@evenck) als een van de keywords in de tag op zijn pagina opgenomen. Enkele dagen later bleek al dat de site van JW bovenaan verscheen als je de naam “Edwin van Enck” invoerde in google.

Nu was dit een voorbeeld en denk ik dat @evenck hier absoluut geen problemen mee heeft maar ik kan me situaties indenken dat dit anders is.

Merknaam
Op het moment dat je een merknaam gebruikt in je (zichtbare) tag lijkt mij dat een merkhouder daar tegen op kan treden. Een en ander moet natuurlijk van geval tot geval worden beoordeeld maar de naam van een beroemdheid gebruiken om zelf hoger te komen in google lijkt me niet zonder meer toegestaan. Of zoiets wenselijks is, is een andere vraag…..Ik verwijs hiervoor ook naar alweer een oude blog van Arnoud Engelfriet.

Ook interessant in dit verband is dat vorig jaar het Europese Hof een belangrijk arrest heeft gewezen over adwords en merkinbreuk. Voor meer informatie zie het artikel van Joost Becker van Dirkzwager.

Auteursrecht
Maar wat als de naam die je gebruikt niet beschermd is door een merkregistratie? Als de naam voldoende oorspronkelijk is zou deze beschermd kunnen zijn door het auteursrecht en lijkt mij dat op basis daarvan de rechthebbende zou kunnen optreden tegen gebruik als keyword.

Smaad laster
Slechts indien iemands eer of goede naam wordt aangetast kan er sprake zijn van smaad of laster. In dat geval zou je op basis daarvan op kunnen treden. Hiervan zou, naar mijn idee, alleen sprake van kunnen zijn als je naam in een negatieve context wordt gebruikt. Maar wanneer een bewering “waar” is, wordt smaad of laster niet snel aangenomen.

Conclusie
Het vermelden van (merk)namen van een ander op je website is niet per definitie toegestaan. Toch zal het in de praktijk niet vaak tot problemen leiden aangezien mensen in de meeste gevallen trots zijn op een vermelding. Als iemand een voorbeeld heeft van (juridische) actie die is genomen tegen het vermelden van een (merk)naam van een ander op je site dan hoor ik het graag. Zeker wanneer je doel was om hoger te “scoren”.

En voor wat betreft de Social Media Club; ik ben er graag een volgende keer weer bij.

2 thoughts on “In tag naam van een ander opnemen”

  1. Hoi Wilma,

    Een goede vraag. Maar stel dat ik een artikel over bijvoorbeeld Coca Cola schrijf en daarbij mijn slechte ervaring (heb ik trouwens niet met Coca Cola) zou delen. Dan komt er ook een TAG met Coca Cola.
    Volgens mij overtreed ik daarmee geen wet. Maar ik hoor graag jouw expert-mening hierover.

    Grtz,

    JW

    PS: Edwin had er geen probleem mee. Hij wist dat ik die test ging doen 🙂

    1. Het delen van je ervaringen met een merk is inderdaad in de meeste gevallen gewoon toegestaan. Er is slechts sprake van merkinbreuk indien je de desbetreffende merknaam misbruikt om op die manier je eigen concurrerende producten en/of diensten aan te prijzen. Je mag dus geen verwarring zaaien.

Geef een reactie

