Social Media

Wie maakt tegenwoordig geen gebruik van social media (Hyves, LinkedIn, Twitter)? Je hebt de uitgebreide blogs waarin hele artikelen worden geschreven maar op, o.a., Hyves, LinkedIn en Twitter worden mini-blogs geschreven (op twitter in 140 tekens). Bloggen in welke vorm dan ook wordt steeds populairder.

Dit heeft ook juridisch enkele consequenties, denk hierbij aan de volgende :

  1. Aansprakelijkheid voor je eigen blog.
    1. inbreuk op (auteurs)rechten van anderen
    2. smaad / laster / discriminatie / belediging
    3. openbaar maken vertrouwelijke info
  2. Aansprakelijkheid voor reacties van anderen.
    1. evt. reacties controleren en verwijderen
    2. disclaimer werkt slechts tov mensen die berichten plaatsen (na bijv registratie)
    3. voorzichtig met aanpassen reacties van derden; stel duidelijke “regels” op
  3. Anoniem bloggen niet de oplossing. Je bent op te sporen via je provider (die is verplicht gegevens door te geven).
  4. Positief : je hebt natuurlijk ook zelf (auteurs)rechten op je blog. Waarbij je kunt overwegen een CC licentie te verstrekken om bijvoorbeeld herpublicatie van de informatie toe te staan maar wel onder bepaalde voorwaarden. Zie voor meer informatie http://creativecommons.nl/licenties/uitleg/
  5. Medewerkers van een organisatie dienen rekening te houden met de belangen van de werkgever (zie ook onder 1). Voor de werkgever : denk aan een social media beleid (gedragsregels) waarbij een koppeling met HR beleid noodzakelijk is. Hierin dient duidelijk te worden vastgelegd wat je als werkgever al dan niet toestaat omtrent privé gebruik van internet onder werktijd. Maar hoe zit het met de tijd na werktijd? Als werkgever zul je graag willen voorkomen dat je medewerkers zich negatief uitlaten over het bedrijf en als detacheerder zul je wellicht niet willen dat duidelijk is dat medewerkers geen opdrachten hebben of waar ze geplaatst zijn. Is het mogelijk om dit te verbieden? Een deel zal wellicht door de arbeidsovereenkomst worden ondervangen maar bij voorkeur zou dit ook in de gedragsregels dienen te worden meegenomen.

Ben je dus bewust van de risico’s en gebruik social media op een verstandige manier zodat iedereen er profijt van kan hebben.

Plaats een reactie